• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Strategier för ett samlingslån

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Tänkte att vi i denna tråd kunde hjälpa och tipsa varandra om hur man ska bära sig åt för att optimera sina chanser inför ett samlingslånsförsök - både för att faktiskt få ett, och för att få så bra ränta som möjligt.

För min egen del tänker jag försöka samla mina lån och krediter i slutet av februari. Då har jag gått från 10 förfrågningar till 6 och förhoppningsvis sänkt min UC-score någon/några procent från dagens 12.3. Om det inte skulle fungera kommer nästa chans i maj då förfrågningarna är ner på 3 (inklusive den i februari).

Mitt mål är att få ett lån hos t.ex Bank Norwegian via Axo Finans till en ränta på max 15 men gärna runt 10 procent. Skulle det gå vägen är nästa steg att efter en tid försöka hos storbankerna och få ner räntan till 5 procent.

Mitt huvudbry är just nu vilken summa jag ska söka. Jag har 315 000 i skulder, men 75 000 är i ett "bra" lån med 5% ränta. Därför räcker 240 000, men samtidigt så blir totalkostnaden lägre för hela summan eftersom det då bara är en aktör att amortera till. 175 000 av lånen syns på UC och min tanke är då att söka på den summan för att lösa tidigare lån, och 65 000 (eller 140 000) i nylån då jag har fått för mig att det är klokare än att visa på att man har mer lån än vad som syns på UC:n. Någon som har några tankar kring detta?

Mina förutsättningar i övrigt är 37 000 i underskott, 442 000 i inkomst (390 000 året innan) och 6 olika krediter/lån. Inga anmärkningar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan69

Viktig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
30 Mars 2014
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
5
Poäng
32
Mycket bra initiativ "Turnaround"!
Jag är i samma situation då jag om ca en vecka tänker ansöka om ett samlingslån & jag är själv oerhört luttrad till HUR jag ska gå tillväga när det gäller HUR mycket jag ska söka på...

Har 95tkr i skulder som syns hos UC, men totalen ligger på ca 140tkr! Ska jag ansöka om låninlösen på 95 el 140tkr eller e de bättre att göra såsom Du resonerar att ta ett låninlösen på 95tkr och resterande 45tkr som ett "nylån"?

Mina förutsättningar: inkomst 430tkr, underskott 26tkr, UC ff 8st (varav 4st är från samma bolag "Nettofinans"), UC score 2,0). Har dock EN betalningsanmärkning från CSN, som försvinner i nästa vecka.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Mycket bra initiativ "Turnaround"!
Jag är i samma situation då jag om ca en vecka tänker ansöka om ett samlingslån & jag är själv oerhört luttrad till HUR jag ska gå tillväga när det gäller HUR mycket jag ska söka på...

Har 95tkr i skulder som syns hos UC, men totalen ligger på ca 140tkr! Ska jag ansöka om låninlösen på 95 el 140tkr eller e de bättre att göra såsom Du resonerar att ta ett låninlösen på 95tkr och resterande 45tkr som ett "nylån"?

Mina förutsättningar: inkomst 430tkr, underskott 26tkr, UC ff 8st (varav 4st är från samma bolag "Nettofinans"), UC score 2,0). Har dock EN betalningsanmärkning från CSN, som försvinner i nästa vecka.

Det är verkligen klurigt, men man får väl helt enkelt prova sig fram. Går det inte på ena sättet får man testa det andra...
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Då är det precis en månad kvar tills det är dags att försöka på nytt. 10 UC ff har då blivt 6. Min kreditscore är idag 12,3% och det ska bli intressant att se vad dessa fyra förfrågningar kan göra för betyget och för mina chanser.
 

kassekonomi

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
15 Maj 2014
Meddelanden
627
Mottagna reaktioner
116
Poäng
307
om jag väljer att redovisa alla skitlån jag tagit år 2014 med räntor upp emot 80.000 kr. och får tillbaka c:a 30.000 kr på skatten. och använder dessa till att amortera ner mina lån.
då har jag ingen chans alls att få ett samlingslån till hösten pga mitt underskott.

Men min fråga är då: om jag nu har 2 borgenärer med "normal" lånegrad och inkomst. tittar låneinstituten enbart på mina uppgifter eller går de på mina borgenärers uppgifter mer än mina? jag menar, jag är ju isf helt körd på att få ta lån, men kan då de rädda mig?

eller måste jag helt enkelt dra bort det mesta av mina inbetalda räntor?

Förstår någon hur jag menar?
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Min erfarenhet är att om man har med sig borgenärer så är det i huvudsak deras ekonomi som man tittar på, då de garanterar att lånet betalas tillbaka oavsett hur det går för dig.

Om du har med dig en medsökare å andra sidan, så är det bådas förutsättningar som påverkar.

Detta baserar jag på att jag har ett lån med två borgenärer och där var det precis som jag skrev ovan, och att jag nekades ett annat lån med en medsökare som hade en bra kreditvärdighet.
 

kassekonomi

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
15 Maj 2014
Meddelanden
627
Mottagna reaktioner
116
Poäng
307
Oj, jaha. medsökande och borgenär är alltså inte samma sak?

När jag tänker efter står det väll oftast "medsökande" i fällten man fyller i. borgenär står det ju inte...

hur fungerar det på uc? står lånesumman med på borgenärernas uc? men inte på en medsökande?
 

kassekonomi

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
15 Maj 2014
Meddelanden
627
Mottagna reaktioner
116
Poäng
307
gjorde en snabb googling. borgenär är ju de som lånar ut pengar :D haha jag menar såklart borgensman! :)
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
:)

Det var vad jag menade i alla fall :) Borgensman!

För en medsökande står hela lånesumman på bådas UC. Tror inte det syns alls på en borgensmans UC, men jag är inte helt säker.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp